Informatie over de behandeling
Na aanmelding neem ik zo snel mogelijk contact met u op om een afspraak te maken voor een eerste gesprek (Intake). In dit gesprek worden de problemen en mogelijke verbanden in kaart gebracht. Nagegaan wordt hoe lang de klachten bestaan, in hoeverre ze het dagelijks leven beïnvloeden, hoe ermee omgegaan wordt, en wat de hulpvraag is. Op grond van de klachten worden eventueel enkele psychologische vragenlijsten geselecteerd, die thuis ingevuld kunnen worden. Ook wordt ingegaan op de voorgeschiedenis. Het gesprek neemt ongeveer drie kwartier á één uur in beslag. Hierna wordt een verslag geschreven en een behandelindicatie geformuleerd. Het indicatieverslag omvat een samenvatting van de problematiek, hulpvraag en eventueel de bevindingen uit de vragenlijsten. De conclusie leidt tot een advies/behandelindicatie, waarbij aangegeven wordt welke methode gehanteerd zal worden, wat de verwachte duur en de frequentie van de behandeling zullen zijn, evenals de doelen waaraan gewerkt zal worden. Dit verslag wordt met je besproken en wanneer je het met de indicatiestelling eens bent, kan de behandeling direct in het tweede gesprek starten. Indien je toestemming geeft vindt terugkoppeling naar huisarts of verwijzer plaats.
De behandeling/begeleiding is gericht op individuen, paren, gezinnen, families en andere verwantschapssystemen met uiteenlopende problemen/ klachten.
Waarvoor kunt u bij ons terecht?
- Stemmingsklachten, zoals depressie
- Angstklachten zoals paniekaanvallen, obsessies, fobieën, sociale angst, trauma
- Overspannenheid en burn-out
- Lichamelijk (onverklaarbare) pijnklachten en psychische klachten als gevolg van ernstige ziekten
- Slaaproblemen
- Problemen op seksueel gebied
- Lichte vormen van verslavingsproblematiek: ook problemen met medicatie gebruik of eetproblemen
- Rouw- , verlies- of verwerkingsproblemen: naar aanleiding van overlijden of andere ernstige gebeurtenissen die fysiek of mentaal als gevaarlijk of onveilig is ervaren
- Interpersoonlijke problemen, sociaal functioneren (zoals assertiviteit, moeite met contact leggen)
- Problemen rondom cultuur, culturele achtergrond en integratie
- Problemen in of met werk (arbeids- en studiegerelateerde problemen en/of klachten)
- Identiteits- of levensfase problemen, of problemen uit de vroege/kinderjaren
- (Cultuurgebonden) relatie- en gezinsproblemen
De verschillende behandelingen die wij bieden:
.
Cognitieve gedragstherapie
Bron: www.vgct.nl
Oplossingsgerichtetherapie
Traumatherapie/EMDR
Bron: www.emdr.nl
Schematherapie
Bron: www.schematherapie.nl
Relatietherapie
Groepstherapie
Transculturele psychotherapie
Internet behandeling
De ClientenLogin
Een goede werkrelatie is een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de behandeling. Het is een samenwerking waarin geprobeerd wordt om efficiënt en effectief de problematiek te verminderen of op te lossen. Daarbij kan het goed zijn om tussen de sessies door contact te hebben, oefenopdrachten of informatie door te geven etc. Dit heet tegenwoordig Ehealth. Dus eHealth kan onderdeel uitmaken van de behandeling.
Ik gebruik hiervoor de ClientenLogin. Zo kan er binnen een beveiligde omgeving berichten gestuurd worden. Het voordeel is dat je zo tussen de sessies zelfstandig verder kan werken en zo een hoger behandelrendement behaalt.
In sommige gevallen is het mogelijk een groot deel van de behandeling volledig via eHealth te doen, via een zogenaamd geprotocolleerd behandelprogramma. Indien dat passend is, zal dit in het intakegesprek besproken worden. Het voordeel van de Clientenlogin is dat ik een op maat gemaakt eHealth traject aan kan bieden, passend bij jouw klacht en tempo (dit in tegenstelling tot veel standaard eHealthproducten die vrij op internet aan te schaffen zijn).
Rechts op de website is het mogelijk om in te loggen op jouw eigen Clientenlogin. Deze beveilig je met een zelf gekozen password. Wanneer er nieuwe berichten klaarstaan ontvang je via de gewone mail hier een melding over.
In sommige gevallen blijkt op basis van het onderzoek dat er een specialistisch hulpaanbod nodig is dat OBA Praktijk niet kan bieden. In dat geval wordt gericht geadviseerd en eventueel verwezen voor een meer passende aanpak.
Kwaliteit en effectiviteit (ROM)
De effectiviteit van de behandeling hangt voor een belangrijk deel samen met de relatie tussen U en mij als behandelaar. Daarom is het belangrijk dit continue te evalueren. Dit doe ik samen met U met ROM (routine outcome monitoring). Inmiddels stellen steeds meer zorgverzekeraars dit verplicht voor een kwaliteitscontract, om de kwaliteit van de geleverde zorg inzichtelijk te maken.